Onbekend meerdere (diverse merken) - Waarom staat er een watertank op de hakselaar als de loonwerker gras hakselt

Hallo

Ik heb misschien een stomme vraag maar, waarom staat er een extra watertank op de maïshakselaar als er gras mee gehakseld wordt?

Alvast bedankt voor de reacties
Theuny

Reacties

Theuny
De foto is als voorbeeld van zo een tank/ton
+2
Valtra man
@Theuny 2 redenen:
1) om gras te laten ‘schuiven’ in de blaaspijp. De blower v/e hakselaar is gedimensioneerd om mais in rechte vlucht i/d kar te blazen. Wanneer het gras te droog is, komt het er in happen en brokken uit.
2) sommige boeren laten mineralen toevoegen aan het gewas voor het de kuil in gaat.
Fordje4600
Wij doen het puur tegen het aankoeken en doorstroming van het gewas, bij mais is dit niet nodig.
Je kunt er ook een toevoegmiddel door heen mengen maar daar gebruiken wij een granulaatstrooier voor met een poeder
+2
worteljcb
Elke nieuwere hakselaar heeft standaard watertank, vaak wel meer dan 300 liter. Dat is inderdaad tegen het aankoeken van het gras, met een klein beetje water toevoegen blijft de pijp veel mooier schoon en verstopt hij niet. Eventueel kun je in dat water ook een oplosbaar toevoegmiddel toedienen.

Die kleine tanks op het rechter spatbord zijn vaak bedoeld voor het toevoegen van zeer geconcentreerde additieven. Dus bijvoorbeeld middelen die de conservering bevorderen.
Deutz fahr 5206
Klopt van die mineralen

Het kan ook een inkuilmiddel zijn

Maar als het voor doorstroming is
Dan kun je toch net zo goed het gras niet drogen op het land
Want dan word het als nog weer nat ?
worteljcb
@Deutz fahr 5206 Vocht van extern is niet hetzelfde als vochtpercentage in het gewas. Daarnaast voeg je natuurlijk geen paar 100 liter per hectare toe hé, dat effect is nihil.

Liefhebber van Dakar Trucks? Help mee!

Le Dakar kan niet zonder de Nederlandse vrachtwagens en de Nederlandse truckers kunnen niet zonder Dakar. Er zijn maar weinig landen waar het truckklassement in de zwaarste rally ter wereld zo leeft als bij ons.

Voor alle geinteresseerden in de koningsklasse van deze rally is er dakartrucks.nl. Daar vind je altijd het laatste nieuws, zowel tijdens de rally zelf, maar ook de andere 50 weken per jaar wordt er regelmatig nieuws, foto's (zowel nieuwe als archieffoto's uit bijvoorbeeld de jaren '80) en filmpjes aan de site toegevoegd. Een onmisbare digitale verzamelplaats voor de liefhebber!

Lid worden is heel eenvoudig!