Hans Stacey en Gerard de Rooy hebben met hun IVECO's de stijgende lijn weer te pakken
Een niet al te moeilijke proef bracht de rijders gisteren van Antofagasta naar Iquique. De special was maar 255 kilometer lang en had aan het einde een aantrekkelijk stuk met duinen. Daarnaast weer veel gravel en stenen waar je op je hoede moest blijven om lekrijden te voorkomen. Gerard kwam keurig als 4e binnen met een achterstand van slechts 11:31 minuten op de winnaar. Hans klasseerde zich met zijn IVECO Powerstar als 8e en de Trakker van Pep kwam als 20e aan. Het gehele Iveco-team kon dan ook het bivak opslaan in Iquique.Special 6
Het was een leuke, niet al te moeilijke proef zo waren de IVECO-rijders unaniem in hun oordeel. Het venijn zat hem in de staart met een prachtig stuk zware duinen richting de finish in Iquique. Met een tijd van 2:54:28 uur schreef Nikolaev de zesde etappe op zijn naam. Gerard kwam als 4e binnen en had een goede dag. Deze klassering biedt hem in elk geval een prima uitgangspositie voor de marathon-etappe van zaterdag.
Hans werd 8e met een achterstand van 30:28 minuut. Waterdrager/onderdelendrager Pep Vila werd met zijn Trakker uiteindelijk 20e met een achterstand van 1:13:32 uur op de winnaar. Loprais had vandaag de nodige pech en kwam als 18e binnen met een achterstand van 1:05:44 uur. Hierdoor viel hij in het algemeen klassement 2 plaatsen terug.
Algemeen Klassement
Nikolaev heeft zijn leiderspositie in het algemeen klassement verstevigd en heeft nu een voorsprong van 13:38 minuut op Mardeev. Hans Stacey staat 7e en heeft Loprais tot op 10 minuten genaderd. De IVECO Trakker servicetruck van Pep houdt zich prima en staat 13e.
Gerard is 23e, maar zijn achterstand is zo groot dat hij het vooral van het winnen van een dag etappe moet hebben.
Hans Stacey
"Ik heb behouden gereden, want we wilden geen risico's nemen en zonder problemen naar de finish sturen. Toch ging het na ongeveer 220 kilometer weer mis, een tweede lekke band deze rally. Het kostte deze keer toch al gauw weer 15 minuten. Wil je vooraan meedoen dan mag je niet lekrijden; het is dus zaak om nog oplettender te sturen maar dat valt in het stof niet altijd mee."
Gerard de Rooij
"Het was een leuke proef en het liep heel lekker. Halverwege de proef heb ik ??n keer even vastgezeten. De lucht uit de banden gelaten en daarna konden we er weer op eigen kracht uit rijden. Toch kostte dit weer een paar minuten maar dat was eigenlijk het enige voorval vandaag. Ik kijk uit naar morgen, de uitgangspositie is goed. Slechts 3 KAMAZ trucks voor ons, dus kan het weer eens een leuke strijd worden."
De dag van vandaag
Het team IVECO/DEROOY/PETRONAS hoopt dat de komende marathon-etappes 7 & 8 voor de rustdag van maandag nog het nodige spektakel kunnen bieden. Veel zand en hoge duinen staan op het programma dus het zouden ideale omstandigheden voor de IVECO's Powerstar van Hans Stacey en Gerard de Rooy moeten zijn.
Morgen hebben alle deelnemers last van extra gewicht. Omdat er morgenavond geen service in het bivak klaar staat gaan er extra reservebanden mee en worden er ook extra kisten met gereedschap en onderdelen in de rallytrucks geladen. Hierdoor zijn ze een stuk zwaarder, wat het in de duinen juist weer lastiger maakt.
Liefhebber van Dakar Trucks? Help mee!
Le Dakar kan niet zonder de Nederlandse vrachtwagens en de Nederlandse truckers kunnen niet zonder Dakar. Er zijn maar weinig landen waar het truckklassement in de zwaarste rally ter wereld zo leeft als bij ons.
Voor alle geinteresseerden in de koningsklasse van deze rally is er dakartrucks.nl. Daar vind je altijd het laatste nieuws, zowel tijdens de rally zelf, maar ook de andere 50 weken per jaar wordt er regelmatig nieuws, foto's (zowel nieuwe als archieffoto's uit bijvoorbeeld de jaren '80) en filmpjes aan de site toegevoegd. Een onmisbare digitale verzamelplaats voor de liefhebber!
Lid worden is heel eenvoudig!