Navigator Hein Verschuuren in zijn element
Nog 1417 kilometer ligt er voor de wielen van de paarse TopTruck. Aan het eind daarvan wacht Buenos Aires. Veel langer had de Dakar 2015 ook niet moeten duren. De rookies van TopTrucks begonnen fit en getraind aan de rally, maar de batterij is nu toch ver leeg. Desalniettemin maakten de heren een prima elfde etappe door, waarin met name navigator Hein Verschuuren in zijn element was.De wrc-pistes waren een verademing voor Verschuuren, na al dat bonken, stuiteren, graven, sleuren en beulen. Vick Versteijnen door de Dakar loodsen was ook voor Verschuuren de eerste keer, maar het parkoers van de elfde etappe was zijn terrein, zoals hij het kent van de ?gewone? rally?s. ?Dit was mijn dag,? lachte Verschuuren in het bivak op de racebaan van Termas de Rio Hondo. ?Hier ben ik goed in. Ik kon Vick echt coachen: laat ?m hier maar rollen, nu remmen, nu gas erop. Heerlijk!?
Nu de finale van de Dakar Rally nadert, kon Verschuuren zo?n dag wel gebruiken. Na tien, elf dagen zijn de reserves ver op. ?We hebben goed getraind vooraf en zijn met een goede conditie begonnen. Dat is wel nodig geweest ook. We zijn behoorlijk in het rood gegaan: lange dagen, hele nachten doorhalen, sleuren en graven in de duinen. Het is echt hard werken. Dan heb je ook nog de etappes waarin je alleen maar zit te bonken en te stuiteren. Dat is niet alleen slopend voor het materiaal, maar ook voor de mensen. Z? vermoeiend. Maar daar is de hele rally op gericht. Ik begrijp nu heel goed waarom ze zeggen dat Dakar een uitputtingsslag is.?
De twee dagen die nog resten lijken niet heel moeilijk te worden, maar het zijn wel nog lange dagen. Vandaag (vrijdag) krijgen de deelnemers 1024 kilometer voor de kiezen, waarvan 300 kilometer tegen de klok. ?Die 300 kilometer kan nooit moeilijk zijn,? verwacht Verschuuren. ?Ze gaan ons nu niet meer 24 uur onderweg laten zijn. Die lange verbindingen zijn wel lastig. Als je boven de 90 komt, begint de gps te piepen, dus doorrijden kun je niet. Het zijn lange stukken, over vaak saaie wegen: 80 kilometer asfalt, alleen maar rechtdoor. Je moet oppassen dat he niet in slaap sukkelt. We moeten nu het laatste restje adrenaline aanspreken om nog even door te douwen tot Buenos Aires.?
Liefhebber van Dakar Trucks? Help mee!
Le Dakar kan niet zonder de Nederlandse vrachtwagens en de Nederlandse truckers kunnen niet zonder Dakar. Er zijn maar weinig landen waar het truckklassement in de zwaarste rally ter wereld zo leeft als bij ons.
Voor alle geinteresseerden in de koningsklasse van deze rally is er dakartrucks.nl. Daar vind je altijd het laatste nieuws, zowel tijdens de rally zelf, maar ook de andere 50 weken per jaar wordt er regelmatig nieuws, foto's (zowel nieuwe als archieffoto's uit bijvoorbeeld de jaren '80) en filmpjes aan de site toegevoegd. Een onmisbare digitale verzamelplaats voor de liefhebber!
Lid worden is heel eenvoudig!