Dubbel gevoel bij Fried van de Laar
Het was een bewuste keuze van Fried van de Laar om het stuur van de racetruck over te geven aan zijn oudste zoon Jan. Maar bij de keuringen voor de Dakar 2016 heeft senior toch een dubbel gevoel. ?Nu we hier staan, begint het toch te kriebelen,? bekent Van de Laar. ?Ik zou zo zelf weer instappen.?Maar dat is niet de bedoeling. Na de Dakar van vorig jaar besloot Fried van de Laar dat het tijd was voor de volgende generatie. Zoons Jan en Ben hadden bij hun pa in de cabine laten zien dat ze het aankonden en Fried wilde zijn jongens hun kans niet onthouden. Dus stuurt Jan, navigeert Ben en is Dolf Huijgens aan de crew toegevoegd als monteur. ?Het is nu wel lastig om het los te laten,? vertelt Fried. ?Maar de jongens zijn er klaar voor. Jan is wel wat gespannen, omdat hij in de Baja Aragon een foutje maakte waardoor ze hard zijn gecrasht. Dat was een enorme domper, maar uiteindelijk is het ook wel goed geweest dat het gebeurde, hoe raar dat misschien ook klinkt.?
Omdat de truck helemaal in de kreukels lag na de crash in Spanje, moest die volledig opnieuw worden opgebouwd. En daarbij kwamen nogal wat lijken uit de kast gevallen. ?We zijn een hoop oud zeer tegengekomen wat we anders niet hadden gevonden,? zegt Van de Laar. ?Er was steeds maar van alles bijgebouwd en uitgebreid, wat daardoor gewoon niet goed was. Als we dat niet allemaal hadden gevonden - en verbeterd en vernieuwd - had onze Jan de Dakar zeker niet kunnen uitrijden. Nu staat er een goede auto, waarmee hij dat wel kan. Nou ja, in principe toch, want in de Dakar weet je het nooit.?
Fried van de Laar weet dat als geen ander. En hij weet ook dat deze Dakar alles nog een beetje ingewikkelder kan worden, doordat de organisatie voortdurend noodgrepen moet toepassen. ?Of je nu door de duinen moet of door de modder, dat is om het even,? stelt hij. ?Het weer en de omstandigheden heb je niet in de hand. De organisatie doet zijn uiterste best om er een mooie en gevarieerde Dakar van te maken. Petje af voor die mannen, want het is niet gemakkelijk. Maar het verloop van deze Dakar kan wel eens bepalend worden voor de toekomst van het evenement in Zuid-Amerika. Vooral voor de trucks wordt dat interessant. ASO is niet blij met de trucks, omdat die het veel lastiger maken om een route te maken. Dat zeggen ze niet hardop, maar dat voelen we wel allemaal. Als ze nu door het slechte weer proeven moeten inkorten of afgelasten, wordt het er niet beter van.?
Liefhebber van Dakar Trucks? Help mee!
Le Dakar kan niet zonder de Nederlandse vrachtwagens en de Nederlandse truckers kunnen niet zonder Dakar. Er zijn maar weinig landen waar het truckklassement in de zwaarste rally ter wereld zo leeft als bij ons.
Voor alle geinteresseerden in de koningsklasse van deze rally is er dakartrucks.nl. Daar vind je altijd het laatste nieuws, zowel tijdens de rally zelf, maar ook de andere 50 weken per jaar wordt er regelmatig nieuws, foto's (zowel nieuwe als archieffoto's uit bijvoorbeeld de jaren '80) en filmpjes aan de site toegevoegd. Een onmisbare digitale verzamelplaats voor de liefhebber!
Lid worden is heel eenvoudig!