Toptijd voor team TopTrucks in zware etappe
In de op papier zwaarste etappe van de Dakar de negentiende tijd rijden. Dat had Vick Versteijnen niet voor mogelijk gehouden. De negende etappe, een lus door de duinen bij Bel?n, was voor veel klassementsrijders een heel hoge horde, maar Versteijnen reed er, bijgestaan door navigator Frank van Weerdenburg en monteur Andr? van der Sande, bijna fluitend doorheen. ?Dit had ik echt niet verwacht.?Het resultaat was een mooie opsteker voor het team TopTrucks. In de achtste etappe hadden ze door een kapotte turbo een uur verloren. Het onderdeel werd in rap tempo vervangen door de eendrachtige samenwerking van het trio. ?Een geoliede machine,? omschreef Versteijnen zijn crew. ?Dat was het toen we op de proef stonden te sleutelen aan de turbo, maar nu in de duinen ook weer. Daar hebben we veel door gewonnen. Als je als 31ste start en je komt met de 19de tijd over de streep, heb je het goed gedaan. Daar ben ik best trots op.
?Iedereen heeft perfect zijn werk gedaan,? zegt Versteijnen. ?Andr? hield de temperatuur en de bandenspanning in de gaten en zorgde steeds precies op tijd dat de bandendruk goed was. We zijn overal in ??n keer boven gekomen, zelfs op de heel steile klimmen. En Frank heeft super scherp genavigeerd en troefde als debutant zelfs ervaren navigators als Charly Gotlib af. Er was een punt waarbij we onlogisch links omhoog moesten. Frank wist zeker dat het goed was, dus dan vertrouw ik daar op. En jawel: helemaal goed. Terwijl anderen dus nog rondjes aan het rijden waren en wij zodoende in ??n keer heel veel tijd goed konden maken. Als zoiets goed gaat, gaat alles lachend.?
De hitte en het hele zachte zand waren nieuw voor Van Weerdenburg en Van der Sande, maar Versteijnen kon bogen op zijn ervaring van vorig jaar. ?Ik heb vorig jaar wel geleerd hoe ik moet blijven rollen in dit mulle zand. Onderweg hebben we goed opgelet waar anderen de fout in gingen. We hebben er zat gezien die lek waren gereden, stukken hadden of hartstikke vast stonden. Dan ben je gewaarschuwd. Allemaal blijven drinken was ook een belangrijke les van vorig jaar. Het was ontiegelijk heet, maar we hadden er geen van drie?n echt hinder van. Ik begrijp dat ze voor de motorrijders de proef met 100 kilometer hebben ingekort, maar van mij had het best door mogen gaan.?
Liefhebber van Dakar Trucks? Help mee!
Le Dakar kan niet zonder de Nederlandse vrachtwagens en de Nederlandse truckers kunnen niet zonder Dakar. Er zijn maar weinig landen waar het truckklassement in de zwaarste rally ter wereld zo leeft als bij ons.
Voor alle geinteresseerden in de koningsklasse van deze rally is er dakartrucks.nl. Daar vind je altijd het laatste nieuws, zowel tijdens de rally zelf, maar ook de andere 50 weken per jaar wordt er regelmatig nieuws, foto's (zowel nieuwe als archieffoto's uit bijvoorbeeld de jaren '80) en filmpjes aan de site toegevoegd. Een onmisbare digitale verzamelplaats voor de liefhebber!
Lid worden is heel eenvoudig!